Güncel Sayı

Sayı: 74, 30.04.2025

Yıl: 2025

Makaleler

Derleme Makaleleri

Akademik Mirasımız ve Vizyonumuz

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2000 yılından bu yana eğitim bilimleri alanında kesintisiz yayın hayatını sürdüren seçkin bir akademik platformdur. Çeyrek asra yaklaşan yolculuğumuzda, eğitim-öğretim ve öğretmen yetiştirme alanlarındaki yenilikçi araştırmaları bilim dünyasına kazandırmak için kararlılıkla çalışıyoruz.

Dergimizin Temel İlkeleri

  • Açık Erişim Politikası: Bilimsel bilginin küresel çapta herkes tarafından kolayca ve ücretsiz olarak erişilebilir olması gerektiği inancıyla, dergimiz tamamen açık erişim ilkesiyle yayımlanmaktadır.
  • Yayın Sıklığı: Yılda dört sayı (Ocak, Nisan, Temmuz ve Ekim) düzenli olarak okuyucularımızla buluşuyoruz.
  • Hakemlik Süreci: Tüm makaleler, alanında uzman hakemler tarafından titiz bir değerlendirme sürecinden geçirilmektedir.
  • Özgün İçerik: Eğitim-öğretim ve öğretmen yetiştirme alanlarındaki özgün araştırma ve derlemelerin yanı sıra, yenilikçi eğitim teknolojileri, açık eğitim kaynakları, eğitimde fırsat eşitliği, eğitim kalitesinin artırılması, öğrenme-öğretme süreçleri ve sürdürülebilir eğitim konularında yapılan çalışmaları içermektedir. Dergimiz, eğitim bilimlerinin tüm alt alanlarındaki nitelikli araştırmalara açıktır.
  • Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri: Dergimiz, 2030 yılına kadar Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerine (SDGs) ulaşmayı hızlandırmayı amaçlayan SDG Publishers Compact'ın bir parçasıdır.

33546 

Lisanslama ve Kullanım Hakları

Dergimiz, "Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0)" aracılığıyla içeriğini kullanıma sunmaktadır. Bu lisans kapsamında, kullanıcılar bilinen standartlarda kaynak gösterilmesi koşuluyla, makaleleri paylaşabilir, kopyalayabilir, yeniden dağıtabilir, uyarlayabilir, dönüştürebilir ve ticari amaçla kullanabilir. Tek şart, uygun biçimde atıf yapılması, değişiklik yapıldıysa belirtilmesi ve orijinal çalışmaya bağlantı verilmesidir.

Uluslararası Standartlar

Dergimiz, Committee on Publication Ethics (COPE), Budapest Open Access Initiative (BOAI) ve Open Access Scholarly Publishers Association (OASPA),  organizasyonlarının yayın ilkelerini uygular ve kabul eder. Ayrıca, TÜBİTAK ULAKBİM DergiPark tarafından belirlenen yayın ilkelerini de titizlikle uygulamaktadır.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, eğitim bilimlerinin geleceğini şekillendiren araştırmaları destekleyerek, ülkemiz ve dünya eğitim sistemlerinin gelişimine katkıda bulunmayı hedeflemektedir. Akademik birikimin paylaşıldığı, yenilikçi fikirlerin tartışıldığı bu platformda, siz değerli araştırmacılarımızı ağırlamaktan onur duyarız.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, aşağıdaki temel alanlar ve güncel eğitim trendleri kapsamında yapılmış özgün bilimsel çalışmaları değerlendirmeye almaktadır:

Temel Eğitim Alanları

  • Eğitim Programları ve Öğretim
  • Eğitim Yönetimi ve Politikaları
  • Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
  • Öğretmen Eğitimi ve Mesleki Gelişim
  • Psikolojik Danışma ve Rehberlik
  • Özel Eğitim

Disiplin Temelli Eğitim Alanları

  • Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi
  • Sosyal Bilimler Eğitimi
  • Dil Eğitimi ve Okuryazarlık
  • Sanat ve Spor Eğitimi
  • Mesleki ve Teknik Eğitim

Güncel Eğitim Trendleri

  • Dijital Dönüşüm ve Eğitim Teknolojileri (Yapay Zeka, Sanal/Artırılmış Gerçeklik, Oyunlaştırma, Metaverse)
  • Açık & Uzaktan Öğrenme ve Hibrit Eğitim Modelleri
  • STEM/STEAM Eğitimi
  • 21. Yüzyıl Becerileri ve Eleştirel Düşünme
  • Kapsayıcı Eğitim ve Eğitimde Eşitlik
  • Eğitimde Sürdürülebilirlik ve Çevre Bilinci
  • Sosyal-Duygusal Öğrenme
  • Okul İklimi ve Öğrenci Refahı
  • Disiplinlerarası Eğitim Yaklaşımları
  • Veriye Dayalı Eğitim Yönetimi ve Karar Alma Süreçleri

Dergimiz, yukarıda belirtilen alanlardaki çalışmaların yanı sıra, eğitim bilimlerine katkı sağlayacak nitelikteki özgün ve yenilikçi araştırma makalelerini değerlendirmeye açıktır.

Makale Gönderimi ile İlgili Gereksinimler

Makale başvurusu aşağıdaki dört temel unsuru içermelidir:

1. Başlık Sayfası (Title Page): Başlık sayfası aşağıdaki bilgileri içermelidir:

  • Makale başlığı
  • Yazar(lar)ın adı ve soyadı (sorumlu yazar belirtilmelidir)
  • E-posta adresleri
  • Yazar(lar)ın bağlı olduğu kurum(lar) ve adres(ler)i, ORCID bilgileri
  • Beyanlar ve Açıklamalar (Çıkar Çatışması, Çalışmanın daha önceden sözlü bildiri olarak sunulması, tezden türetilmesi vb.)
  • Teşekkür (Kişilere, hibelere, fonlara, vb.)

2. Etik Kurul Raporu: Araştırma için gerekli etik kurul izin belgesi.

3. Anonim Makale Dosyası: Yazar bilgileri ve metaverileri silinmiş ana makale dosyası (çift-kör hakem değerlendirmesi için).

4. İntihal Raporu: Makalenin özgünlüğünü belgeleyen intihal tarama raporu.

Önemli Not: "Beyanlar ve Açıklamalar" bölümü SADECE başlık sayfasında yer almalıdır ve ana makale dosyasında bulunmamalıdır. Bu bölüm, yayımlanacak makalede yer alacak olmasına rağmen, hakem değerlendirmesi için anonimliği korumak amacıyla ana dosyadan ayrı tutulmalıdır.


Format-Serbest Gönderim

Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, makale gönderimlerinde "Sizin Makaleniz, Sizin Tarzınız" yaklaşımını benimsemiştir. Bu yazar dostu girişim, gönderim sürecini basitleştirmeyi ve yazarların ilk değerlendirme öncesinde makalelerini biçimlendirmek için harcadıkları zaman ve çabayı azaltmayı amaçlamaktadır. İlk gönderimde katı biçimlendirme gereksinimleri yoktur, ancak tüm makaleler aşağıdaki temel unsurları içermelidir:

  • Öz (Abstract)
  • Anahtar Kelimeler (Keywords)
  • Giriş (Introduction)
  • Yöntem (Materials and Methods)
  • Bulgular (Results)
  • Sonuç ve Tartışma (Conclusions and Discussion)
  • Türkçe makaleler için 750-1000 kelime arası genişletilmiş özet İngilizce özet (extended abstract)
  • Makaleniz video veya ek materyaller içeriyorsa, bunlar da hakem değerlendirmesi için ilk gönderime dahil edilmelidir. Makalenizi açıkça tanımlanmış bölümlere ayırmanız önerilir.

Makale Kelime Sayısı

Yazarlar aday makalelerini kaynakça dahil maksimum 8000 kelime ile sınırlamalıdır (Türkçe çalışmalar için İngilizce genişletilmiş özet ve kaynakça hariç). Daha uzun makalelerin dergiye kabul edilmesi, editöryal kurulun kararına bağlıdır.

Makale Yapısı

Yazarlar, araştırmalarını en iyi şekilde aktarmak için makaleleri istedikleri şekilde yapılandırmakta serbesttir. Aşağıdaki bilgiler, bir makalenin nasıl yapılandırılabileceğine dair bir örnek sunmaktadır.

Öz (Abstract)

  • 150-250 kelime arasında bir özet kısmı gereklidir.
  • Araştırmanın amacını, temel sonuçları ve ana çıkarımları kısaca belirtmelidir.
  • Öz, makaleden ayrı olarak da sunulabileceği için, kendi başına anlaşılır olmalıdır.
  • Tanımlanmamış kısaltmalar veya belirtilmemiş referanslar içermemelidir.
  • Kaynakçaya atıf zorunlu değildir, ancak gerekliyse, yazar(lar) ve yıl(lar) belirtilmelidir.
  • Standart olmayan veya yaygın olmayan kısaltmalardan kaçınılmalı, ancak gerekliyse özün içinde ilk geçtikleri yerde tanımlanmalıdır.

Anahtar Kelimeler (Keywords)

  • İndeksleme amacıyla kullanılabilecek 4-6 anahtar kelime sağlayınız.

Giriş (Introduction)

  • Çalışmanın amaçlarını belirtin ve yeterli kavramsal çerçeve sağlayın.
  • Araştırma problemini açıkça tanımlayın ve araştırmanın önemini vurgulayın.
  • Çalışmanın özgün katkısını ve eğitim alanına potansiyel etkilerini belirtin.
  • Sonuçların özetinden kaçının.

Literatür Taraması (Literature Review)

  • Konuyla ilgili mevcut bilgi birikiminin eleştirel bir incelemesini sunun.
  • Önceki çalışmalarla teorik ve/veya ampirik bağlantıları gösterin.
  • Araştırmanızın literatürdeki boşluğu nasıl doldurduğunu açıklayın.
  • Kronolojik sıralamadan ziyade tematik bir organizasyon tercih edin.
  • Ana kavramları ve mevcut tartışmaları sentezleyin.

Yöntem (Materials and Methods)

  • Araştırma deseni, katılımcılar, veri toplama araçları ve prosedürü açıkça tanımlayın.
  • Daha önce yayınlanmış bir yöntemden doğrudan alıntı yapılıyorsa, tırnak işaretleri kullanın ve kaynağı belirtin.
  • Mevcut yöntemlere yapılan modifikasyonlar da açıklanmalıdır.
  • Veri analiz yöntemlerini detaylı olarak açıklayın.

Bulgular (Results)

  • Sonuçlar açık ve anlaşılır şekilde belirtilmelidir. 

Tartışma (Discussion)

  • Çalışmanın sonuçlarının önemi ele alınmalı, tekrarlanmamalıdır.
  • Genellikle Bulgular ve Tartışma bölümlerinin birleştirilmesi uygundur.
  • Kapsamlı atıflardan ve yayınlanmış literatürün ayrıntılı tartışmasından kaçının.

Sonuç (Conclusions)

  • Çalışmanın ana sonuçları kısa bir Sonuç bölümünde sunulabilir. Bununla beraber gelecek çalışmalar için öneriler bu kısımda sunulabilir.

Türkçe Çalışmalar İçin İngilizce Genişletilmiş Özet (extended abstract)

  • Dergimize gönderilecek Türkçe çalışmalar için 750-1000 kelime arasında değişen genişletilmiş İngilizce özet (Extended Abstract) hazırlanması gerekmektedir.
  • Özet, çalışmanın tamamını kapsayacak şekilde, okuyucuya çalışmanın içeriği hakkında ayrıntılı bilgi verecek nitelikte olmalıdır. Dil ve akademik yazım kurallarına uygun şekilde hazırlanması önemlidir.

Genişletilmiş İngilizce Özet İçeriği: Çalışmanın amacı ve önemi, Kavramsal/teorik çerçeve, Yöntem (Araştırma modeli, katılımcılar/veri kaynakları, veri toplama araçları ve analiz yöntemleri), Bulgular ve yorumlar, Sonuç ve öneriler

Metin Biçimlendirme

  • Makaleler Word formatında gönderilmelidir.
  • Normal, düz bir yazı tipi (örn. 10 punto Times Roman) kullanın.
  • Vurgu için italik kullanın.
  • Sayfaları numaralandırmak için otomatik sayfa numaralandırma işlevini kullanın.
  • Girintiler için boşluk çubuğu değil, sekme durakları veya diğer komutları kullanın.
  • Denklemler için denklem düzenleyici veya MathType kullanın.
  • Dosyanızı docx formatında (Word 2007 veya üstü) veya doc formatında (eski Word sürümleri) kaydedin.
  • Matematiksel içerikli makaleler LaTeX formatında da gönderilebilir.

Başlıklar

  • En fazla üç seviyeli olmalıdır.

Kısaltmalar

  • Kısaltmalar ilk geçtikleri yerde tanımlanmalı ve sonrasında tutarlı bir şekilde kullanılmalıdır.

Dipnotlar

  • Dipnotlar, referans listesine dahil edilen bir kaynağın atıfını da içerebilecek ek bilgiler vermek için kullanılabilir.
  • Yalnızca bir referans atıfından oluşmamalıdır.
  • Bir referansın bibliyografik ayrıntılarını içermemelidir.
  • Herhangi bir şekil veya tablo içermemelidir.
  • Metin dipnotları ardışık olarak numaralandırılır; tablolara ait dipnotlar üst indis küçük harflerle belirtilmelidir.

Referanslar

Referans kullanımında sosyal bilimler alanında yaygın olarak kullanılan APA 7 formatını kullanınız.

  • Referans listesi yalnızca metinde atıfta bulunulan ve yayınlanmış veya yayın için kabul edilmiş çalışmaları içermelidir.
  • Kişisel iletişimler ve yayınlanmamış çalışmalar yalnızca metinde belirtilmelidir.
  • Referans listesi girişleri her çalışmanın ilk yazarının soyadına göre alfabetik olarak sıralanmalıdır.
  • Dergi isimleri ve kitap başlıkları italik olmalıdır.
  • Mümkünse, referans listenizde DOI'leri tam DOI bağlantıları olarak dahil edin (örn. "https://doi.org/abc").

Tablolar

  • Tüm tablolar ardışık olarak numaralandırılmalıdır.
  • Tablolara metinde her zaman ardışık sayısal sırayla atıfta bulunulmalıdır.
  • Her tablo için, tablonun bileşenlerini açıklayan bir tablo başlığı (başlık) veriniz.
  • Daha önce yayınlanmış herhangi bir materyali, tablo başlığının sonunda bir referans şeklinde orijinal kaynağı vererek tanımlayınız.
  • Tablolara ait dipnotlar, üst indis küçük harflerle (veya anlamlılık değerleri ve diğer istatistiksel veriler için yıldız işaretleriyle) belirtilmeli ve tablo gövdesinin altına eklenmelidir.

Görseller ve İllüstrasyon Yönergeleri

  • Görsel yazar tarafından oluşturulmuşsa hangi grafik programının kullanıldığını belirtin.
  • Görseller için png veya svg formatlarını tercih edin.
  • Görsel dosyalarınızı "Görsel" ve görsel numarası ile adlandırın, örn., Görsel 1. eps.
  • Tüm görseller Arap rakamlarıyla numaralandırılmalıdır.
  • Görsellere metinde her zaman ardışık sayısal sırayla atıfta bulunulmalıdır.
  • Her görsele, görselin neyi tasvir ettiğini doğru bir şekilde açıklayan kısa bir başlığı olmalıdır.
  • Daha önce yayınlanmış materyali görsel başlığının sonunda bir referans atıfı şeklinde orijinal kaynağı vererek tanımlayın.
  • Görseller metnin içinde yer almalı ayrı dosya olarak gönderilmemelidir. Yalnızca metnin dosya boyutu yüklemede sorunlara neden oluyorsa, büyük şekiller metinden ayrı olarak gönderilmelidir.
  • Şekillerinizi hazırlarken, sütun genişliğine sığacak şekilde boyutlandırın.

YAYIN ETİĞİ


Bu dergi, bilimsel kayıtların bütünlüğünü korumayı taahhüt eder. Committee on Publication Ethics (COPE) üyesi olarak dergi, olası etik ihlallerle mücadele konusunda COPE kılavuzlarını izleyecektir. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi'nin yayın süreçleri, sağlam bilimsel yöntemlerle bilginin dürüst bir şekilde üretilmesi, geliştirilmesi ve paylaşılması temeline dayanmaktadır.

Bilimsel Araştırma Etiği

  • Araştırma süreçlerinde, ulusal ve uluslararası mevzuata titizlikle uyulması ve yetkili kurumlardan gerekli izinlerin alınması zorunludur.
  • Bilimsel araştırmalardan elde edilen veriler, sadece ilgili otoritelerce belirlenen kapsam ve formatlarda kullanılmalıdır. Gizli nitelikteki verilerin korunması ve izinsiz paylaşılmaması esastır.
  • Araştırmacılar, çalışmalarından kaynaklanan olumsuz durumları ilgili kişi ve kurumlara ivedilikle bildirmekle yükümlüdür. Her araştırmacı, böyle durumlar ortaya çıktığında araştırmadan çekilme hakkına sahiptir.
  • Hakem değerlendirmesinden geçen makaleler, bilimsel yöntemlerin titizlikle uygulanmasıyla oluşturulan ve nesnelliği gözeten akademik çalışmalardır. Yayıncılar, editörler, yazarlar, hakemler ve okuyucılar dahil olmak üzere yayın sürecindeki tüm paydaşların, bilimsel bilginin ilerlemesi için etik ilkelere bağlı kalmaları beklenir. Bu bağlamda, "yayın etiği" ve "açık erişim" ilkeleri, COPE tarafından yayınlanan "Dergi Editörleri için Davranış Kuralları ve En İyi Uygulama Kılavuzları" ve "Dergi Editörleri için COPE En İyi Uygulama Kılavuzları" gibi belgelerde belirtilen etik standartlara tüm tarafların sıkı sıkıya uymasını gerektirir.
  • Bir makalenin yazar(lar)ının sahte veya uydurma veri kullandığı tespit edilirse, yazar(lar)ın bağlı olduğu kurum derhal bilgilendirilecek ve makale reddedilecektir. Derginin yayın kurulu üyeleri ve hakemler, yazar(lar)dan makalede kullanılan orijinal ham verileri talep etme hakkını saklı tutar.

Üretken Yapay Zeka (ÜYZ) Kullanımı

Bilimsel çalışmalarda yapay zeka kullanımı konusunda Dergi, COPE'nin bu konudaki açıklamasını (https://publicationethics.org/cope-position-statements/ai-author) benimsemektedir: "ChatGPT veya Büyük Dil Modelleri gibi yapay zeka (YZ) araçlarının araştırma yayınlarında kullanımı hızla yaygınlaşmaktadır. COPE, WAME ve JAMA Network gibi kuruluşlarla birlikte, YZ araçlarının bir makalenin yazarı olarak listelenememesi gerektiğini belirtmektedir. YZ araçları, sunulan çalışma için sorumluluk alamadıklarından yazarlık gerekliliklerini karşılayamazlar. Yasal varlıklar olmadıklarından, çıkar çatışmalarının varlığını veya yokluğunu beyan edemez, telif hakkı ve lisans anlaşmalarını yönetemezler. Bir makalenin yazımında, görsel veya grafik öğelerin üretiminde ya da veri toplama ve analizinde YZ araçlarını kullanan yazarlar, makalenin Materyal ve Metotlar (veya benzer) bölümünde hangi YZ aracının nasıl kullanıldığını şeffaf bir şekilde açıklamalıdırlar. Yazarlar, bir YZ aracı tarafından üretilen kısımlar dahil olmak üzere, makalelerinin içeriğinden tamamen sorumludur ve dolayısıyla yayın etiği ihlallerinden sorumlu tutulurlar."

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, bir makalenin herhangi bir bölümünün tamamen veya kısmen Yapay Zeka (YZ) araçları tarafından yazılmasını kesinlikle yasaklamaktadır. Bununla birlikte, YZ araçları görsel veya grafik üretmek, yazım ve dilbilgisini iyileştirmek ve makalenin genel okunabilirliğini artırmak gibi amaçlarla kullanılabilir. Bu tür durumlarda, yazarların makalelerinde YZ araçlarının kullanımına ilişkin açık ve kapsamlı bir açıklama sunmaları gerekmektedir. Üretilen içeriğin özgünlüğü ve orijinalliğinden yazar(lar)ın tam sorumluluk taşıdığını vurgulamak büyük önem taşımaktadır.


YAYINCININ ETİK SORUMLULUKLARI

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi'nin yayıncısı olan Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, kamu finansmanlı bir eğitim kurumudur.

Bilimsel Kayıtların Korunması

Kamu üniversitesine bağlı bir dergi olarak, dergi editörlerinin gösterdiği önemli çabaları ve bilimsel kayıtların bütünlüğünü korumada hakemler tarafından genellikle takdir edilmeyen gönüllü çalışmaları destekleme sorumluluğumuzun farkındayız. Bilimsel iletişim sürecinde destekleyici ve geliştirici bir rolümüz olmasının yanı sıra, yayınlarımızda en iyi uygulamaların takip edilmesini sağlamaktan nihai olarak sorumluyuz.

Editöryal Bağımsızlığın Korunması

Potansiyel ticari çıkarların editöryal kararlar üzerinde herhangi bir etkisi veya nüfuzu olmamasını sağlamaya kararlıyız. Üniversiteye bağlı bir yayın olarak, öncelikli taahhüdümüz akademik dürüstlük ve bilginin ilerlemesidir.

Etik Yayıncılık Uygulamalarına Bağlılık

Akademik yayıncılıkta yerleşik etik kılavuzlara uyarak en iyi uygulamaları teşvik ediyoruz. Benzerlik kontrolü için, editöryal sistemimize yapılan tüm başvuruların özgünlüğünü sağlamak amacıyla Intihal.net platformunu kullanıyoruz.

Editöryal Süreçlere Destek

Üniversiteye bağlı bir yayın olarak kapasitemiz çerçevesinde, editöryal sürece faydalı olduğu durumlarda editörlerimizi diğer dergiler ve yayıncılarla iletişimlerinde destekliyoruz.

Çıkar Çatışmalarında Şeffaflık

  • Editörlerimizin, editöryal kararlarını etkileyebilecek veya etkilediği algılanabilecek herhangi bir rekabet eden veya çatışan çıkarları bildirmeleri gerekmektedir. Çıkar çatışması, ortaya çıkar çıkmaz ve her durumda yıllık bir beyan aracılığıyla bildirilmelidir, böylece uygun şekilde değerlendirilebilir ve ele alınabilir.
  • Çıkar çatışması, süregelen çatışmalar (patent sahibi olmak gibi) için derginin web sitesinde ve/veya belirli bir makaleyle ilgili rekabet eden çıkarlar için yayınlanan makalelerde açıklanabilir.
  • Çıkar çatışması, mevcut akademik bağlantılar, istihdam, danışmanlıklar, profesyonel ilişkiler, danışma pozisyonları ve yönetim kurulu üyelikleri gibi hem finansal hem de finansal olmayan çıkarları içerir
YAYIN KURULU VE EDİTÖRLERİN ETİK SORUMLULUKLARI

Yayın Kararları ve Yetki

Yayın Kurulu, dergiye sunulan makalelerin tüm aşamalarını denetlemekten kapsamlı sorumluluk üstlenir. Hangi makalelerin yayınlanacağına karar vermek tamamen ve bağımsız olarak editörlerin sorumluluğundadır ve kararlar her zaman çalışmanın doğrulanması ve araştırmacılar ile okuyucular için önemine dayanır. Kurul, kişisel çıkarlardan ziyade kamu yararı gözetilerek bağımsız kararlar verir.

Editöryal Bağımsızlık

Yayıncı ve Yayın Kurulu arasındaki ilişki, kesin bir özerklik politikasına dayanmaktadır. Editörlerin kararları, yayıncının ve diğer kişi veya kurumların etkisinden tamamen bağımsızdır. Bu bağımsızlık, bilimsel kayıtların bütünlüğünü korumak için esastır.

Değerlendirme Kriterleri

Editörler, makaleleri yayın için değerlendirirken özgünlük, bilimsel katkı ve hem okuyucu kitlesi hem de daha geniş araştırma topluluğu için uygunluk ilkelerini gözetirler. Özgünlük, bilimsel katkı, ifade netliği, içerik ve sunulan çalışmanın geçerliliği ve güvenilirliği gibi yönleri titizlikle değerlendirirler.

Hakem Değerlendirme Süreci

Yayın Kurulu, hakem değerlendirme sürecinin adil, tarafsız ve zamanında olmasını sağlar. Araştırma makaleleri genellikle en az iki dış ve bağımsız hakem tarafından incelenmeli ve gerektiğinde editörler ek görüşler almalıdır. Editörler, ilgili alanda uygun uzmanlığa sahip, uygun, kapsayıcı ve çeşitli temsili dikkate alarak hakemler seçerler.

Kör Hakemlik ve Gizlilik

Editörler, yazarların kişisel bilgilerinin gizliliğini sağlarken belirlenen süreler içinde tarafsız değerlendirmeleri kolaylaştıran kör hakem değerlendirmesi ve değerlendirme süreçleri politikalarına uyarlar. Yayın Kurulu, ilgili yazarlar ve hakemlerle aksi kararlaştırılmadıkça, dergiye sunulan tüm materyallerin ve hakemlerle yapılan tüm iletişimlerin gizliliğini korur.

Adil Davranış

Editörler, yazarların ırkı, cinsiyeti, cinsel yönelimi, dini inancı, etnik kökeni, vatandaşlığı veya siyasi felsefesine bakılmaksızın el yazmaları içeriğine göre değerlendirirler. Yayın Kurulu'nun politikaları, şeffaflığı ve eksiksiz, dürüst raporlamayı teşvik ederek, hakem ve yazarların kendilerinden beklenenleri net bir şekilde anlamalarını sağlar.

Makalelerin Atanması ve Hakem Yönetimi

Editörler, makaleleri alan editörlerine ve hakemlere, onların profesyonel uzmanlık alanlarını dikkate alarak özenle gönderir ve tarafsız ve bağımsız değerlendirmeleri sağlamaya kararlıdır. İlgililiğini korumak için düzenli olarak güncellenen çeşitli ve geniş bir hakem havuzu oluştururlar.

Çıkar Çatışması Yönetimi

Olası editöryal çıkar çatışmaları, editörün atanmasından önce beyan edilmeli ve ardından yeni çatışmalar ortaya çıktığında güncellenmelidir. Editörler, kendilerinin veya aile üyelerinin ya da meslektaşlarının yazdığı makaleler hakkındaki kararlara dahil olmamalıdır. Değerlendirme süreçlerinde, editörler yazarlar ve hakemler arasındaki potansiyel çıkar çatışmalarını veya işbirliklerini titizlikle değerlendirirler.

Akademik Suistimal Önleme

Yayın Kurulu, yayın süreçleri boyunca yazarların fikri mülkiyet haklarını koruma ve intihal ve uygunsuz alıntı uygulamaları dahil etik olmayan davranışları önleme sorumluluğunu taşır. Editörler, yerleşik akademik etik normlarına aykırı olan bilimsel olmayan davranışları proaktif olarak engellerler.

Benzerlik Kontrol Araçlarının Kullanımı

Yayın Kurulu, başvuruların özgünlüğünü doğrulamak ve potansiyel intihal veya tekrarlanan yayını tespit etmek için Intihal.net platformunu kullanır.

İnsan ve Hayvan Haklarının Korunması

Editörler, sunulan makalelerde insan ve hayvan haklarının korunmasına öncelik verir ve makalelerde belirtilen tüm katılımcılardan açık ve belgelenmiş onay alınması gerekliliğini vurgular. Katılımcılar ve deneysel araştırma izinleri için bu tür etik kurul onayı olmayan makaleler reddedilmeye tabidir.

Politika Uygulama ve İletişim

Editörler, dergi yayın süreçlerinin yayın politikaları ve kılavuzlarına uygun olarak uygulanmasını denetler, yayın sürecinde yer alan paydaşlara politika gelişmeleri hakkında zamanında güncellemeler sağlar ve gerektiğinde eğitim programları geliştirir. Yayın süreçlerinde yer alan tüm paydaşlarla etkili ve sistematik iletişim kurarlar ve işbirliği ve koordinasyonu kolaylaştırmak için düzenli toplantılar düzenlerler.

Veri Koruma

Editörler, yazarlar, hakemler ve okuyucular dahil olmak üzere makalelerin değerlendirilmesinde yer alan kişilerin kişisel verilerinin korunmasına büyük önem verirler.

Araştırma Suistimali Yönetimi

Editörler, araştırma suistimalini azaltmak için proaktif önlemler uygular. Profesyonel davranış ihlalleriyle ilgili şikayetler durumunda, konuyla ilgili nesnel bulgularını paylaşarak tarafsız bir soruşturma yürütürler.

Hata Düzeltme

Editörler, yayınlanan makalelerde tespit edilen hataların, tutarsızlıkların veya yanıltıcı unsurların düzeltilmesini kolaylaştırırlar.

Fikri Mülkiyet Koruması

Editörler, yayınladıkları makalelerin fikri mülkiyet haklarını korumaya ve ihlal durumlarında hem derginin hem de yazarlarının haklarını korumaya kararlıdır. Ayrıca, yayınlanan makalelerin içeriğinin diğer yayınların fikri mülkiyet haklarını ihlal etmesini önlemek için kapsamlı özgünlük ve benzerlik değerlendirmeleri yaparak önleyici tedbirler alırlar.

Dergi Kalitesi ve Gelişimi

Yayın Kurulu, derginin bilimsel kalitesini sürekli olarak geliştirmeye ve yükseltmeye çalışır. Editörler, derginin amaçlarının, kapsamının ve içeriğinin çalışma alanındaki değişikliklere cevap verdiğinden ve yeni ortaya çıkan çalışmaları dahil ettiğinden emin olmalıdır.

Kayıt Yönetimi

Yayın Kurulu, her makalenin elektronik kayıtlarını tutar ve hem yazarlar hem de hakemler için teşvik politikaları oluşturur.

Eleştiriye Açıklık

Editörler, dergide yayınlanan makalelere ilişkin yapıcı eleştirileri memnuniyetle karşılar ve değerlendirir, yazarlara bu geri bildirimlere yanıt verme fırsatı tanır.

Özel Sayı Editörleri

Özel Sayı Editörleri, dergimiz bünyesinde geçici bir rol üstlenerek, okuyucu kitlemiz için önemli ilgi alanlarına sahip belirli konularda içerik koordinasyonu sağlamak üzere tanımlanmış bir süre boyunca görev yaparlar. Bu editörler, belirli bir konu alanına odaklanan birden fazla yazarı bir araya getiren özel tematik sayılar için katkı davetleri yapmak ve bu sayıları düzenlemekten sorumludurlar. Bu pozisyonlara atamalar, derginin Yayın Kurulu'nun önerileri doğrultusunda, yayıncının nihai onayıyla yapılır. Hizmet süresi, atama süreci sırasında açıkça belirlenir ve bu sürenin sonunda Özel Sayı Editörü'nün dergi içindeki sorumlulukları ve yetkileri sona erer. Özel Sayı Editörleri, görev süreleri boyunca editöryal kararları ve faaliyetlerinden tam sorumluluk taşırlar. Bu geçici editörlük pozisyonları, akademisyenlere editörlük deneyimi kazanmaları için değerli fırsatlar sağlar ve potansiyel olarak derginin editöryal yapısı içinde daha kalıcı rollere düşünülmelerine yol açabilir.

          HAKEMLERİN ETİK SORUMLULUKLARI

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi'ne sunulan makaleler, titiz bir çift-kör hakemlik sürecinden geçer. Bu süreçte, hem yazarların hem de hakemlerin kimlikleri birbirlerinden gizli tutulur. Hakemler ile yazarlar arasında doğrudan iletişim kurulmasına izin verilmez. Makale değerlendirme formları ve revizyon talepleri yazarlara derginin web sitesi aracılığıyla iletilir. Hakemler aşağıdaki etik sorumluluklara uymakla yükümlüdür:

  • Hakemlerden, yalnızca uzmanlık alanlarına ve bilgi birikimine uygun makaleleri değerlendirmeyi kabul etmeleri beklenir.
  • Hakemler, değerlendirmelerini tarafsız ve gizli bir şekilde yürütmekle yükümlüdür; milliyet, cinsiyet, dini inançlar, siyasi bağlantılar veya ticari çıkarlar gibi hususların değerlendirmelerinin nesnelliğini tehlikeye atmamasını sağlamalıdır.
  • Hakemler, herhangi bir çıkar çatışması veya işbirliği ilişkisinden haberdar olmaları durumunda, editörleri derhal bilgilendirmeli ve ilgili makaleyi değerlendirme görevini reddetmelidir.
  • Hakemlerden, değerlendirmelerine yapıcı bir yaklaşımla yaklaşmaları ve akademik etik normlara sıkı sıkıya bağlı kalmaları beklenir. Değerlendirmelerinde küçük düşürücü veya düşmanca kişisel yorumlar yapmaktan kaçınmalıdırlar.
  • Hakemler, inceleme için alınan her türlü makaleyi gizli belge olarak işleme koymalıdır. İncelemeyi veya makale hakkındaki bilgileri kimseyle paylaşmamalıdırlar.
  • Sunulan bir makalede açıklanan yayınlanmamış materyaller, yazarın açık yazılı izni olmadan hakemin kendi araştırmasında kullanılmamalıdır. Hakem değerlendirmesi yoluyla elde edilen ayrıcalıklı bilgiler veya fikirler gizli tutulmalı ve kişisel avantaj için kullanılmamalıdır.
  • Hakemler, makaledeki potansiyel etik sorunlara karşı dikkatli olmalı ve bunları editörün dikkatine sunmalıdır; buna, hakemin kişisel bilgisine sahip olduğu, değerlendirilen makale ile diğer yayınlanmış herhangi bir makale arasındaki önemli benzerlik veya örtüşme de dahildir.
  • Hakemler, incelemelerini talep edilen zaman çerçevesinde tamamlamalıdır. Bir hakemin ek süreye ihtiyacı varsa, editörü mümkün olan en kısa sürede bilgilendirmelidir.
  • Bir hakem, bir yazarın belirli çalışmalara atıfta bulunmasını önerirse, bu, herhangi birinin atıf sayısını artırma veya belirli çalışmaların görünürlüğünü artırma niyetiyle değil, gerçek bilimsel nedenlerle yapılmalıdır.
YAZARLARIN ETİK SORUMLULUKLARI

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi'ne sunulan makaleler aşağıdaki etik ilkelere uymalıdır:

  • Yazarlar, daha önce başka bir yerde yayınlanmamış veya şu anda başka bir dergi tarafından değerlendirilmekte olmayan özgün araştırma makaleleri sunmalıdır.
  • Yazarlar, başkalarının çalışmalarını uygun alıntı ve referanslarla düzgün bir şekilde kabul etmekle yükümlüdür. Her türlü intihal, etik olmayan davranış teşkil eder ve kabul edilemez.
  • Yazarlar, yapılan çalışmanın doğru bir hesabını ve öneminin nesnel bir tartışmasını sunmalıdır. Makaleler, başkalarının çalışmayı tekrarlamasına olanak tanıyacak yeterli ayrıntı ve referans içermelidir.
  • Yazarlık, raporlanan çalışmanın kavramına, tasarımına, yürütülmesine veya yorumlanmasına önemli katkıda bulunanlara sınırlı olmalıdır. Önemli katkılarda bulunan herkes ortak yazar olarak listelenmelidir. Önemli katkılarda bulunmamış bireyler yazar olarak dahil edilmemelidir.
  • Sunulan bir makalenin yazarlık sırasında önerilen herhangi bir değişiklik veya sunumdan sonra yazarların eklenmesinden kaçınılmalıdır. Sadece istisnai durumlarda bu tür değişiklikler dikkate alınacak ve tüm yazarlar, herhangi bir ekleme, çıkarma veya yeniden düzenleme ile mutabık olmalıdır.
  • Yazarlar, çalışmalarını uygunsuz şekilde etkilediği düşünülebilecek herhangi bir finansal veya kişisel ilişkiyi açıklamalıdır. Finansal desteğin tüm kaynakları açıklanmalıdır.
  • Araştırma insan denekleri veya hayvanları içeriyorsa, yazarlar tüm prosedürlerin ilgili yasalara ve kurumsal yönergelere uygun olarak gerçekleştirildiğinden ve uygun kurumsal komite onayının alındığından emin olmalıdır. Yazarlar, insan denekleri ile deney için bilgilendirilmiş onayın alındığını belirten bir ifade eklemelidir.
  • Değerlendirme süreci sırasında, yazarlardan talep edildiğinde ham veriler dahil olmak üzere makaleleri hakkında editör ekibine gerekli bilgileri sağlamaları beklenir.
  • Yazarlar, makalelerine dahil ettikleri verileri kullanma haklarına ilişkin belgelenmiş kanıtları ve araştırma yürütme veya ilgili katılımcıların onayı için gerekli izinleri sağlamalıdır.
  • Yazarlar, yayınlanmış çalışmalarında önemli hatalar veya yanlışlıklar keşfettiklerinde, dergi editörüne derhal bildirmek ve gerekli görüldüğü şekilde makaleyi geri çekmek veya düzeltmek için editörle işbirliği yapmakla yükümlüdür.
  • Yazarlar, değerlendirme ve yayın süreci sırasında hatalardan haberdar olduklarında, editörlerle açık iletişim hatlarını sürdürmeli, bilgi sağlamalı, gerekli düzeltmeleri yapmalı veya bir geri çekme süreci başlatmalıdır.
  • Yazarlar, makalelerinde sunulan fikirler, argümanlar ve içerikten tam sorumluluk taşırlar. Yayınlanan çalışmanın dili, stili, bilimsel etik ilkelerine uyumu ve içeriğiyle ilgili tüm bilimsel ve yasal sorumluluk tamamen yazarlara aittir. Ne dergi ne de bağlı kurumlar bu konuda herhangi bir sorumluluk üstlenmez.
  • Görseller, okuyucuları yanıltabilecek şekillerde geliştirilmemeli, gizlenmemeli, taşınmamalı, kaldırılmamalı veya manipüle edilmemelidir. Geliştirilmiş netlik için herhangi bir görüntü işleme, tüm görüntüye uygulanmalı ve orijinalde mevcut olan herhangi bir bilgiyi ortadan kaldırmamalıdır.

.


Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi
YAYIN POLİTİKASI


Başvuru Yönergesi ve Kullanılacak Dil
  • Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi yalnızca İngilizce yazılmış makaleleri kabul etmektedir.
  • Yazarlar, dergide yer alan çalışmalarının hem bilimsel hem de dilbilimsel sorumluluğunu taşırlar.
  • Dergi, alandaki akademisyenler, araştırmacılar ve uygulayıcılardan gelen başvuruları kabul etmektedir.
  • Yazarların başvuru sürecini kolaylaştırmak için format serbest başvuruları kabul ediyoruz.
Özgünlük ve Önceki Yayınlar
  • Dergiye sunulan makaleler daha önce başka bir yerde yayınlanmamış olmalı ve başka bir dergide yayın için değerlendirme aşamasında olmamalıdır.
  • Yazarlar, tamamen özgün eserler yazdıklarından emin olmalı ve başkalarının çalışmalarını ve/veya sözlerini kullanmışlarsa, bunun uygun şekilde alıntılanmış veya belirtilmiş olduğundan emin olmalıdır.
  • Bir yazar, esasen aynı araştırmayı tanımlayan makaleleri birden fazla dergide veya birincil yayında yayınlamamalıdır.
Süreli Yayınların Yayın Sıklığı
  • Dergi üç ayda bir (yılda dört sayı) yayınlanır.
  • Yayın Kurulu'nun takdirine bağlı olarak düzenli sayılara ek olarak özel sayılar yayınlanabilir.
İntihal ve Benzerlik Kontrolü
  • Tüm makaleler profesyonel bir intihal tespit aracı kullanılarak kapsamlı bir intihal kontrolünden geçmelidir.
  • Genel benzerlik oranının %15'ten az olması zorunludur.
  • Her bir bireysel kaynağın benzerlik yüzdesi %2'den az olmalıdır.
  • Bu eşikleri aşan makaleler doğrudan reddedilecektir.

İndeksleme ve Veritabanları

  • Görünürlüğü ve etkiyi artırmak için dergiyi uluslararası indekslere ve veritabanlarına dahil etme çabaları editöryak kurul tarafından sürekli olarak devam etmektedir.

Açık Erişim Politikası

  • Dergide yayınlanan tüm makaleler, abonelik veya ödeme gerektirmeden okumak, indirmek, kopyalamak, dağıtmak, yazdırmak, aramak veya tam metinlere bağlantı vermek için serbestçe erişilebilir.
  • Dergi, araştırmayı yayınlandıktan hemen sonra tüm okuyuculara sunmak için açık erişim yayıncılık modelini takip eder.
  • Yazarlardan herhangi bir makale işlem ücreti (APC) veya başvuru ücreti talep edilmez.

İnceleme ve Değerlendirme Süreci
  • Tüm başvurular, derginin kılavuzlarına, dil kalitesine, özgünlüğe ve bilimsel değere uygunluk açısından ilk taramadan geçer.
  • İlk taramadan sonra, makaleler çift-kör hakem değerlendirme süreci izlenerek en az iki uzman hakeme iletilir; bu süreçte hem hakemler hem de yazarlar birbirlerine karşı anonim kalır.
  • Her iki hakem de olumlu değerlendirme sağlarsa, makale nihai karar için Yayın Kurulu'na ilerler.
  • Bir hakem olumsuz değerlendirme verirse, hakemlik yapmak üzere üçüncü bir hakem görevlendirilecektir.
  • Yayın Kurulu, gerekli görülürse ek hakem görüşü alma yetkisini saklı tutar.
  • Yayın kararı Yayın Kurulu'na aittir.
  • İnceleme sürecini tamamlamak için tipik zaman çerçevesi, hakemlerin uygunluğuna bağlı olarak 2-3 aydır.
Özel ve Ek Sayı Politikası
  • Dergi, eğitim alanında belirli temalara odaklanan özel sayılar yayınlayabilir.
  • Özel sayı önerileri Baş Editöre sunulmalı ve açık bir gerekçe, kapsam ve zaman çizelgesi içermelidir.
  • Özel sayılardaki tüm makaleler, düzenli sayı makaleleri gibi aynı titiz hakem değerlendirme sürecinden geçer.

Geri Çekme ve Düzeltmeler
  • Dergi, geri çekme, düzeltme ve endişe ifadelerinin ele alınması için COPE kılavuzlarını takip eder.
  • Yayınlanmış bir makalede önemli hatalar veya yanlışlıklar keşfedilirse, bir sonraki sayıda bir düzeltme yayınlanacaktır.
  • Ciddi etik ihlaller veya geçersiz bulgular durumunda, makaleler geri çekme nedenleri açıkça belirtilerek geri çekilebilir.
  • Yazarlar, yayınlanmış çalışmalarında hatalar keşfettiklerinde dergiyi derhal bilgilendirmeye teşvik edilir.
Çıkar Çatışması
  • Yazarlar, potansiyel bir çıkar çatışması olarak görülebilecek tüm ilişkileri açıklamalıdır.
  • Hakemler, çıkar çatışmalarını beyan etmeli ve bir çatışma varsa kendilerini değerlendirmeden çekmelidir.
  • Editörler, çıkar çatışmaları olan makalelerle ilgili kararlardan kendilerini çekmelidir.
  • Yayından sonra keşfedilen açıklanmamış çıkar çatışmaları, bir düzeltme veya ciddi durumlarda geri çekme ile sonuçlanabilir.
Yazar Sorumlulukları
  • Yazarlar, başkalarının çalışmalarını uygun alıntı ve referanslarla düzgün bir şekilde kabul etmekle yükümlüdür.
  • Yazarlardan, editöryal inceleme için bir makaleyle bağlantılı ham verileri sağlamaları istenebilir ve talep edilirse bu tür verilere erişim sağlamaya hazır olmalıdırlar.
  • Bir yazar, yayınlanmış çalışmasında önemli bir hata keşfettiğinde, dergi editörünü derhal bilgilendirmek ve makaleyi geri çekmek veya düzeltmek için editörle işbirliği yapmak zorundadır.
  • Araştırma insan denekleri veya hayvanları içeriyorsa, yazarlar tüm prosedürlerin ilgili yasalara ve kurumsal kılavuzlara uygun olduğundan ve uygun etik onayın alındığından emin olmalıdır.
  • Araştırma makalelerinin kurumlardan destek aldığı veya önceki çalışmalardan geliştiği durumlarda, bu tür bilgiler belirgin şekilde belirtilmelidir.
Yazarlık
  • Yazarlık, raporlanan çalışmanın kavramı, tasarımı, yürütülmesi veya yorumlanmasına önemli katkıda bulunanlara sınırlı olmalıdır.
  • Tüm yazarlar, makalenin son versiyonunu sunmadan önce onaylamalıdır.
  • Sunumdan sonra yazarlık değişiklikleri önerilmez ve tüm yazarların yazılı onayını gerektirir.
  • Tek bir yazar veya yazar grubu, tek bir takvim yılı içinde değerlendirilmek üzere birden fazla makale sunamaz.
  • Yazar çeşitliliğini teşvik etmek için, geçen yıl içinde yayın yapmış olan kişiler yeni bir makale sunmaya uygun değildir.
Üretken Yapay Zeka Kullanımı Temel İlkeleri
  • Yazarlar, makale hazırlamada YZ araçlarının herhangi bir kullanımını teşekkür bölümlerinde açıklamalıdır.
  • YZ araçları dil düzenleme, veri analizi veya literatür araştırması için kullanılabilir, ancak içerikten tamamen yazarlar sorumludur.
  • YZ araçları makalelerin yazarı veya ortak yazarı olarak listelenememez.
  • Önemli içerik veya analiz üretmek için YZ kullanımı, kullanılan belirli araçlar ve nasıl kullandıkları dahil olmak üzere şeffaf bir şekilde açıklanmalıdır.
Telif Hakkı Politikası
  • Yazarlar makalelerinin telif hakkını saklı tutar, ancak dergiye eseri yayınlama ve dağıtma lisansı verir.
  • Tüm yayınlanan makaleler CC-BY 4.0 (Creative Commons lisansı) altında lisanslanmıştır; bu, orijinal çalışma doğru şekilde atıflandırıldığı sürece herhangi bir ortamda sınırsız kullanım, dağıtım ve çoğaltmaya izin verir.
  • Yazarlar, dergide yayınlanan katkıları için herhangi bir telif hakkı ödemesi alma hakkına sahip değildir.
Fiyat Politikası
  • Dergi, makalelerin sunumu, işlenmesi veya yayınlanması için herhangi bir ücret talep etmez.Yayınlanan tüm içeriğe erişim okuyucular için ücretsizdir.
Arşivleme Politikası
  • Dergi içeriği, uzun vadeli dijital korumayı sağlamak için LOCKSS aracılığıyla dijital olarak korunmaktadır.
Depo Politikası
  • Yazarlara, aşağıdaki kılavuzlara uygun olarak çalışmalarının versiyonlarını kurumsal veya konu depolarına yatırma izni verilir:
  • Erken erişim ön baskılar herhangi bir zamanda paylaşılabilir.
  • Postprintler (hakem değerlendirmesinden geçmiş, dergi formatlaması olmayan versiyon) yayından sonra paylaşılabilir.
  • Yayıncının versiyonu/PDF, yayından hemen sonra yazarın kurumsal deposunda kullanılabilir.
  • Yazarlar, yayınlanan makaleye bir bağlantı eklenmeli ve derginin orijinal yayın yeri olarak kabul edilmelidir.




Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi makale gönderim sürecinde herhangi bir ücret talep etmemektedir. Ücretsiz yayın yapan uluslararası ve açık erişimli bir dergidir.

   Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

33574